mandag 6. september 2010

Lukkertid

I timen i dag har vi lært om de  3 variablene i et kamera; Lukkertid, ISO og blender. Vi skulle fokusere på lukkertid, og oppgaven gikk ut på å ta to bilder, et hvor du fryser bevegelsen (kort lukkertid) og et hvor du viser bevegelsen (lang lukkertid).


Skal du fryse bevegelsen skal du stille inn kameraet på 4000- 250, fryse litt 125-60, vise bevegelse 30-15 og mer og mer striper og viser bevegelse på 8, 4, 2, 1", 2" osv.


                                      

Her har jeg fotografert Oda Marie. Hun Lagde en grimase og ristet på hodet, imens jeg hadde lang lukkertid. Bilde nr. 2 har hun fått 2 annsikter, og her har jeg brukt ang lukkertid. På bilde nr 1. har jeg brukt kort lukkertid og fryst annsiktet hennes. Disse bildene er ganske like, men jeg likte dem.

Ideen bak var å fange hodt/annsiktet hennes. Dette syns jeg at jeg klarte. Jeg ville få frem rare annsiktsuttrykk, og jeg ville ha flere annsikter på samme hodet.
Jeg valgte å redigere bilde nr 1 til svart-hvitt på grunn av at jeg syns dette fikk frem en bedre stemning. I bilde nr 2. likte jeg bedre den store kontrasten mellom lys mørk. Det er et portrett, så det er Oda som er i hovedfokus, og bildets midtpunkt. Det er ikke noen linjer i selv bildet, men hendene hennes danner lodrette, skrå linjer mot lårene, noe som skaper spenning.



Her har jeg brukt lang lukkertid, imens Oda står og danser med beina. Du kan se alle bevegelsene beina har gjort, og det er blitt et spennende resultat. Jeg liker måten du kan se alle bevegelsene på. Det er også en stor kontrast mellom de hvote skoene og den svarte buksa, og den hvite veggen og det svarte gulvet. 


Motivet er meg, bildet er tatt av Oda Marie. 
(Lang Lukkertid)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar