mandag 9. mai 2011

OPPSUMMERING!

Vi har i dag fått beskjed om at dette kommer til å være et av de siste innleggene vi kommer til å ha på bloggen. Skoleåret begynner å ebbe ut, eksamen står for tur, og vi har ikke mange timer med trykk og foto igjen. I denne sammenhengen har vi fått beskjed om å skrive en oppsummering fra hele skoleåret, snakke litt om hva vi har lært i både trykk, foto, arbeidsmåter og hva vi syns om bloggen.

Vel, her om dagen tok jeg meg selv i gå å inn på bloggen for å ta opp et gammelt innlegg om photoshop. Jeg trengte den samme informasjonen i et annet fag, og jeg hadde glemt hvordan jeg skulle gjøre det. Det å da kunne gå tilbake til det jeg selv skrev en gang, og lære meg selv en gang til, fører til at bloggredskapet fungerer slik det skal, og at det virkelig har vært et viktig redskap gjennom året.

Når vi begynte med trykk og foto, kunne jeg ikke en eneste ting om verken trykk eller foto. Jeg visste at du kunne stille på mange innstillinger på kameraet, men jeg visste ikke hvordan. Etter kun noen få timer fikk vi både inforasjon om ISO, blenderåpning og lukkertid. Vi lærte om forskjeller på flatt lys og skarpt lys, og vi utforsket blitsen og dens nytte i et bilde. Vi har utforsket hva reflektor er og vi har lært hva som innebærer en god komposisjon.



Dette gjorde at læringskurven gikk i 90 graders vinkel, og at vi er blitt proppa full av kunnskaper når det kommer til dette feltet.
Det første vi gjorde når vi skulle begynne på andre termin, var å begynne på portrett. Dette var noe alle hadde gledet seg til, og vi holdt på med det temaet veldig lenge, og i denne sammenhengen fikk vi bruke kameraet i studio, hvor vi har fått øvd oss på oppstillinger, lysstyrke, hvit og svart bakgrunn, og det å måtte ha et tema i bildene.
Vi har også gjennom vurderingssituasjonene (5 kategorier) fått utfordre oss selv, og det vi har lært.

Når det kommer til hjelpemidler sammen med foto, har vi vært innom photoshop. Dette har ikke tatt opp mye tid i faget, men vi har gått gjennom en del av de enkleste funksjonene.
Det skal likevel bemerkes at vi har lært oss å lage små kortfilmer, GIF, i photoshop. I denne sammenhengen lagde jeg og Trym en kjekk liten film av hans salto i turnsalen.
Vi har også vært så vidt innom Illustrator for å lage takkekort til lærerne på skolen.


I trykkedelen har vi gått innpå litt teoretisk hva trykk er, og spesielt inn på hva dyptrykk, høytrykk og plantrykk er. Da har vi gått inn på linotrykk, koldnål. Og silketrykk. Her har vi jobbet med alt fra motiv, til å bearbeide og skisse det om, til å trykke det. Vi har i denne sammenhengen fått gått på utstillinger som Arnulf Rainer, og fått trykke i det grafiske verkstedet i Stavanger.





Hvis vi går inn på arbeidsmåter i  faget, har jo blogg stått som veldig sentralt. På grunn av at vi skal bli inspirert, har vi også fått gått veldig mye ut av klasserommet, både der vi ville, og der Brit Iren sendte oss. Vi har vært på flere utstilinger og vi har fått mange utfordringer gjennom faget. Med å ha 5 kategorier som en av karaktergrunnlaget, gjør dette at folk vil/,å lære seg det vi holder på med, for å opprettholde den karakteren de vil ha. Dette gjør også at det har vært et godt år med høy intensitet og læringslyst. Dette gjør faget gøy.
Blogg som hjelpemiddel er veldig bra! Det gjør at vi kan levere både hjemme, på skolen og ellers hvor det er nett. Det gjør at ikke bare jeg og andre i klassen kan se bloggen, men folk over alt. Det er også gøy å vite at folk ser, noe som gjør at ihvertfall jeg legger i litt mer innsats i innleggene mine.

Det har vær et veldig læringsfullt år, og mange av disse tingene kommer til å sitte lenge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar